Víno si u nás oblíbilo 75 % dospělé populace, což je dlouhodobě poměrně stabilní ukazatel.
K vývoji ale dochází ve vnímání kvality vína. Stále více Čechů dokáže ocenit kvalitní víno, což se projevuje
v ochotě utratit více peněz za skutečně dobré víno. Oproti roce 2012 vzrostla průměrná měsíční útrata za
víno o 65 korun na 379 Kč. Za láhev pro vlastní spotřebu jsme ochotni vyndat z peněženek až 155 Kč, což
je ve srovnání s rokem 2012 o 33 Kč více. Ještě lépe jsou na tom ale, přátelé a rodina kterým jako dárek
kupujeme vína až za 229 Kč.
Naši měsíční útratu za víno ale nezvyšuje jen výběr dražších, tedy zpravidla kvalitnějších vín. Víno totiž také
pijeme častěji, a když ho pijeme, pijeme ho o něco více. Třetina dotázaných uvedla,
že nyní víno pije častěji a polovina vypije stejné množství vína v porovnání s rokem 2012. Od roku 2012 také
ubylo konzumentů, kteří si na jedno posezení nedají více než 2 dl vína, a naopak mírně narůstá počet těch,
kteří si dopřejí od 3 dl až po celou 0,75l láhev. Průměrně za týden vypijeme 0,53 l vína, a to nejčastěji ve
večerních hodinách. Víno nejraději pijeme ve společnosti lidí, které máme rádi, a to na návštěvě (25 %), doma
s partnerem (19 %) anebo u příležitosti rodinné oslavy (16 %).
Naši měsíční útratu za víno ale nezvyšuje jen výběr dražších, tedy zpravidla kvalitnějších vín. Víno totiž také
pijeme častěji, a když ho pijeme, pijeme ho o něco více. Třetina dotázaných uvedla,
že nyní víno pije častěji a polovina vypije stejné množství vína v porovnání s rokem 2012. Od roku 2012 také
ubylo konzumentů, kteří si na jedno posezení nedají více než 2 dl vína, a naopak mírně narůstá počet těch,
kteří si dopřejí od 3 dl až po celou 0,75l láhev. Průměrně za týden vypijeme 0,53 l vína, a to nejčastěji ve
večerních hodinách. Víno nejraději pijeme ve společnosti lidí, které máme rádi, a to na návštěvě (25 %), doma
s partnerem (19 %) anebo u příležitosti rodinné oslavy (16 %).
„Moravská a česká vína jsou pro naše spotřebitele jednoznačnou volbou kvality.
Preferuje je 60 % Čechů, zatímco přednost zahraniční produkci dává jen necelá
desetina konzumentů. Vína z Moravy a Čech jsou nám nejbližší a máme je nejraději zejména kvůli jejich lepší a
všeobecně vyhovující chuti, vysoké kvalitě. Svým nákupem ale také rádi a cíleně podporujeme moravské a české
výrobce,“ komentoval výsledky průzkumu Ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu, který si pravidelné
průzkumy spotřebitelského chování zadává už od roku 2006.
Ruku v ruce s větší preferencí kvalitních vín jde i znalost značky Vína z Moravy, vína
z Čech. Tu zná už 78 % konzumentů vína, což je oproti roku 2012 o 8 % více. Značka Vína
z Moravy,vína z Čech se tak pro nás stala jednoznačným vodítkem při nákupu.
Nejvíce jsme si z bílých vín oblíbili odrůdy Pálava (16 %), Rulandské šedé
(14 %), Chardonnay (13 %), Sauvignon (13 %) nebo Tramín červený (12 %) a mezi červenými víny máme nejraději Modrý
Portugal (17 %), Frankovku (17 %) a Svatovavřinecké (13 %).
A kdo jsme my, pijáci vína? Jsme znalci i nadšenci, pravidelní i příležitostní konzumenti, nároční
i nenároční, ale jedna část naší vinařské populace stojí za povšimnutí, protože se takto silně ještě nikdy
v průzkumech neobjevila. Jsou jimi tzv. mladší příznivkyně vína. Z čista jasna se objevila
početná skupina žen (15 % všech konzumentů vína), která však vypije téměř čtvrtinu (24 %) všeho vína u nás, tedy o 3 dl
vína týdně víc než průměrný konzument. Ženy si dopřávají víno nejčastěji ve společnosti ať už partnera nebo přátel a
víno patří k prožívání jejich hezkých chvil a zábavy.
Hlavním místem našich nákupů jsou supermarkety a hypermarkety, kde nakupuje víno 6 z 10 Čechů a 42 % z nás
zde víno nakupuje nejčastěji. Třetina z nás nakupuje vína také ve vinotékách a pětina přímo u vinařů. Víno
vybíráme zejména na základě předchozí zkušenosti, většinově se zaměřujeme na vyzkoušené značky, vinařství a druhy vín,
ale dáme i na doporučení, a nebojíme se tak ochutnávat nová vína.
O průzkumu
Pravidelné šetření postoje spotřebitelů k moravským a českým vínům zadává Vinařský fond na reprezentativním vzorku
více než tisíce respondentů již od roku 2006. Hlavními ukazateli jsou popularita, vnímaná kvalita, znalost značky a
preference našich vín bez ohledu na cenu.
Zdroj:
https://www.wineofczechrepublic.cz/akce-a-novinky/aktuality/pro-tisk/6895-pruzkum-vino-pijeme-casteji-a-vice-za-nej-utracime.html